Poruszając się w branży reklamy internetowej, można natknąć się na wiele terminów, skrótów i wskaźników, które nie zawsze są spójne. Nic dziwnego, że w pewnym momencie możesz nie być pewien co jest prawdą, a co nie. Aby rozwiązać ten impas, zawsze zwracaj uwagę na kontekst, w którym się poruszasz. Mimo że to, co kryje się za tymi skrótami, jest niezmienne, ich znaczenie różni się dla wydawców i reklamodawców. Zacznijmy więc od początku i rozwiejemy wątpliwości dotyczące CPM i eCPM, czyli najpopularniejszych metryk w monetyzacji.
CPM ⎼ Cost Per Mille (tysiąc)
Wzór:
CPM = (całkowity koszt kampanii/łączna liczba wyświetleń reklam) x 1000
Zacznijmy od przykładu ⎼ jeśli reklamodawca płaci 50$ za kampanię, a reklama uzyska 50000 wyświetleń to cena wynosi 1$, ponieważ:
CPM = (50/50000) x 1000 = $1
CPM to wskaźnik zorientowany na reklamodawców. To jeden z najczęstszych sposobów monitorowania kosztów w marketingu online oparty na wyświetleniach, do których dochodzi, gdy reklama pojawia się na stronie internetowej. Należy pamiętać, że wyświetlenie jest liczone za każdym razem, gdy w odpowiedzi na żądanie reklamy zostanie wyrenderowana kreacja. Nie musi to oznaczać, że użytkownik zobaczył daną reklamę, ponieważ może znajdować się ona poza tzw. widokiem aktywnym (Active View). CPM to cena za tysiąckrotne wyświetlenie kampanii na ustalonych warunkach, określa więc potencjalną cenę wyświetlenia reklamy w jednym z dostępnych na Twojej stronie miejsc. Innymi słowy, określa ile reklamodawcy płacą za dotarcie do grupy docelowej. Właśnie dlatego, metryka ta jest istotniejsza z punktu widzenia reklamodawcy.
eCPM ⎼ effective Cost Per Mille (tysiąc)
Wzór:
eCPM = (wygenerowany przychód z reklam/łączna liczba wyświetleń reklam) x 1000
Wyobraźmy sobie dwie aktywne kampanie – jedną z CPM 1$, a drugą 0,60$. Jeśli dla każdej kampanii zakupiono 1000 wyświetleń reklamy, wydawca zarobił 1,6 USD za 2000 wyświetleń. W takim przypadku eCPM wynosi 0,80$:
eCPM = (1,6/2000) x 1000 = 0.80
eCPM to metryka bardziej wartościowa dla wydawców, ponieważ pokazuje, ile zarabia dany ad slot. To uśredniona stawka cen płaconych za reklamy wyświetlane w różnych miejscach na stronie, a więc wielu CPM. W tym przypadku nie chodzi o cenę, ale o łączne zarobki ze wszystkich sprzedanych wyświetleń. eCPM może również uwzględniać ceny różnych slotów reklamowych w Twoim serwisie, które różnią się wartością, a ich wysokie stawki nie odzwierciedlają potencjalnie maksymalnego przychodu z reklam.
Podstawową funkcją eCPM jest pomóc wydawcom zrozumieć wartość generowanych wyświetleń w odniesieniu do ad slotów lub formatu reklamy(displayowa, wideo, natywna). Wskazuje wartość zasobów reklamowych, dlatego jest powszechnie stosowany w metodach raportowania. Jednak opiera się tylko na stawkach płaconych za różne formaty, a więc nie wystarcza do pełnej analizy przychodów z reklam.
Kawałki układanki
Jak widać, zarówno CPM, jak i eCPM mają kluczowe znaczenie dla analizy przychodów z reklam. Wyjaśniają, dlaczego i jak reklamodawcy płacą za zasoby reklamowe. Dlatego oba te wskaźniki są niezbędne do skutecznej optymalizacji, którą jako wydawca powinieneś przeprowadzać. Choć obie opisane powyżej metryki są równie ważne, żadna nie jest wystarczająca. Skupiają się one na jednostkach reklamowych, a dochody zależą przecież od tego, ile zarabia Twoja witryna jako całość. Nie martw się jednak, istnieje wskaźnik, który łączy to wszystko w całość ⎼ RPM. Dowiesz się o nim więcej z naszego artykułu RPM — podstawowy wskaźnik dla wydawców online.